فراخوان پذیرش مقاله برای فصلنامه پژوهش در تربیت معلم
فراخوان پذیرش مقاله برای فصلنامه پژوهش در تربیت معلم
پژوهشگران ارجمند
به اطلاع میرساند فصلنامۀ "پژوهش در تربیت معلم" وابسته به دانشگاه فرهنگیان، نتایج پژوهشهای اصیل، تخصصی و مرتبط با حوزۀ تربیت معلم را منتشر مینماید و در این راستا تا کنون دو شماره از این نشریه تولید و منتشر شده است. معاونت پژوهش و فناوری در نظر دارد براساس برنامه ریزی به عمل آمده پس از انتشار شمارۀ سوم، امور مربوط به دریافت درجۀ علمی پژوهشی مجله را از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کند. از اینرو از عموم پژوهشگران حوزۀ مطالعات تربیت معلم درخواست میشود مقاله های پژوهشی خود را با در نظر گرفتن محورهای موضوعی زیر جهت بررسی و انتشار به نشانی زیر ارسال نمایند.
اهداف انتشار فصلنامه:
1 . ایجاد فرصت برای تضارب آرا، بسط دانش بومی و به اشتراکگذاری تجارب و دیدگاههای صاحبنظران تربیت معلم در سطح ملی
2 .ایجاد فرصت برای بازخوانی انتقادی سنتهای تربیت معلم در ایران و جهان
3 . ایجاد بستر برای سیاستگذاری و برنامهریزی در تربیت معلم و دست یابی به کیفیت برتر
4 .کمک به رسمیت یافتن تربیت معلم به عنوان یک عرصۀ تخصصی در جامعۀ علمی ایران
محورهای پذیرش مقالات:
الف) اسناد فرادستی و مبنایی در تربیت معلم
- سند تحول بنیادین و تربیت معلم
- نقشۀجامع علمی کشور و تربیت معلم
- سند دانشگاه اسلامی و تربیت معلم
- اساسنامۀ دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم
- سند برنامۀ درسی ملی و تربیت معلم
ب) آموزش و برنامههای درسی تربیت معلم
- آیندهپژوهی در تربیت معلم
- برنامههای درسی در تربیت معلم
- نقش و جایگاه کارورزی و کارآموزی در تربیت معلم
- جایگاه و نقش برنامههای درسی غیررسمی( انتخابی/ اختیاری) در دستیابی به شایستگیهای معلمی
- تربیت معلم در حوزههای خاص( تربیت معلم چند پایه- تربیت معلم چند موضوعی- تربیت معلم روستایی و عشایری، آموزش و پرورش کودکان استثنایی )
- الزامات آموزش فعال و پژوهشمحور در تربیت معلم
- قابلیتهای بستر مجازی برای تربیت معلم و توسعه حرفهای معلمان
- سنجش صلاحیت حرفهای معلمان و دانشجو معلمان
- تطبیق برنامههای درسی تربیت معلم در ایران و جهان
پ) تحول، خلاقیت و نوآوری در تربیت معلم
- تاریخ تحول تربیت معلم( در ایران و جهان)
- فلسفۀ تربیت معلم
- دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک سازمان یادگیرنده
- مدیریت تحول و نوآوری در تربیت معلم( در ایران و جهان )
- مدیریت دانش در تربیت معلم
- مفهومسازی و ایدهپردازی در مدیریت، ساختار و تشکیلات تربیت معلم
- نقد و ارزیابی الگوهای پذیرش دانشجو در تربیت معلم
- الگوهای نوین توسعه حرفهای معلمان( روایتپژوهی- درسپژوهی- اقدامپژوهی)
ت) توسعۀ حرفهای معلمان
-دانش و تفکر معلمی
-توسعۀ هویت، عاملیت و زندگی حرفهای معلمان
-روشهای نوین و فعال آموزش و تدریس
-تکنولوژی آموزشی، بسترهای مجازی و رشد حرفهای معلم
- مربیگری در تربیت معلم
-قابلیتهای اخلاقی و عقلانی(منش و روش)در توسعۀحرفهای معلمی
- مهارتهای تأملی در توسعۀ حرفۀ معلمی
- توسعۀ فرهنگ آموزش و تدریس
- مبانی روان شناختی، آموزش هیجانی و توسعۀ معلمی
ث) جامعه و تربیت معلم
- بازنمایی خلقیات و فرهنگ ایرانی در حرفۀ معلمی
- جایگاه اجتماعی و نقش معلمان در جامعه
- خانواده، مدرسه و حرفه معلمی
-زبان، نژاد، قومیت و آموزش چند فرهنگی در مدرسه و تربیت معلم
- جنسیت و تربیت معلم
- معنویت و تربیت معلم