پردیس شهید صدوقی کرمانشاه

روش تدریس کاوشگری؛ نمونه ای از اصول تدریس ابتدایی برای درس ریاضی

کاوشگری به معنای بررسی، جستجو و تحقیق در مورد یک موضوع خاص است. در آموزش به روش کاوشگری، شاگردان با روش‌های مختلف مورد استفاده‌ی دانشمندان در سازماندهی دانش و تدوین اصول آشنا می‌شود و مهارت‌های کاوشگری دانشمندان را می آموزند.

روش تدریس کاوشگری، روشی است که در آن با فراهم کردن شرایط مناسب توسط معلم، دانش‌آموزان را برای کشف بعضی از مفاهیم درسی آماده می‌کنند. بدون اینکه در این روش، مفاهیم بطور مستقیم به دانش‌آموز داده شود. این شکل از روش تدریس معمولاً باید در مراحل اولیه آموزش استفاده شود.

این روش می‌تواند تکنیکی موثر در روش تدریس ریاضی باشد که در آن معلم در کلاس با آموزش مفاهیم اولیه و سرنخ‌هایی که به دانش‌آموز می‌دهد به او کمک می‌کند تا به راه‌حل و جواب مسئله برسد.

یکی از پیشتازان روش تدریس کاوشگری، جرج پولیا؛ ریاضیدان لهستانی است که معتقد بوده است هر مفهومی که توسط خود دانش‌آموز کشف شود، هرگز از یاد او نمی رود. به نظر او، بهترین روش یادگیری، کشف مفاهیم توسط یادگیرنده است.

مراحل روش تدریس کاوشگری عبارتند از:

  • معرفی یک موضوع جالب توجه به دانش آموزان
  • مطرح شدن پرسش و پاسخ‌هایی از سوی شاگردان و پاسخگویی معلم با جواب‌‎های کوتاه
  • ساختن فرضیه‌ها توسط دانش آموزان
  • کشف روابط میان متغیرهای موجود در موضوع مورد آزمایش